Svar: 3. måltid - hvornår?

12. juli 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jeanne

Tak for dit brev :)

Når man starter med skemad i 4-5 måneders alderen, så vil de fleste børn være parate til det 3. skemåltid omkring 6 måneder, og i den alder startes ofte også med lidt frugt som mellemmåltid...

Det lyder dog som om, at jeres datter spiser godt og er rigtig godt igang med skemaden. Du fortæller, at hun spiser både grød og mos, og at hun også spiser en del. Du fortæller dog også, at hun har problemer med forstoppelse...

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor store portioner hun spiser, men det kan nogle gange være en god idé at skrue mængden af skemad lidt ned og så tilbyde lidt oftere. Det kan derfor godt være, at det hos jer vil fungere godt med 3 måltider dagligt nu - og så give hende lidt mindre af gangen. Det vil sige, at hun f.eks. kan få 1 dl. skemad 3 gange dagligt i stedet for f.eks. 1.5 dl. to gange dagligt. Mængdemæssigt får hun det samme, men når det er fordelt over 3 måltider, så er der bedre plads til mælk i maven efterfølgnede, hun får mere variation, og begge dele er med til at holde maven igang.

Derudover kan du give hende frugtmos som topping på grøden. Det vil også være godt til at holde maven igang naturligt og giver dig samtidig mulighed for at variere hendes indtag af grød og frugt lidt mere - og så skal hun også stadig have grøntsagsmos. Når hun så bliver 6 måneder, så kan du begynde med mad i hånden, lidt mere frugt og hun må i den alder også gerne få grovere grødtyper og flere forskellige slags grøntsager, ligesom hun i 6 måneders alderen kan begynde med kød og ...

Annonce

... fisk...

Hvis du vil begynde med skemad 3 gange dagligt nu, for at holde mængden af hvert måltid lidt nede, så kan en dagsplan derfor se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 8: Tilbydes grød - 3/4-1 dl. og gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur måske ca kl 9.30

Frokost 11.30-12: Tilbydes grød 3/4-1 dl. og anden type end om morgenen, eller tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvorlang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.

Eftermiddag 16: Ammes

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos 3/4-1 dl. og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen kan puttetidspunktet variere efter, hvornår hun har sovet sin 3. lur

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Ammes efter behov, de fleste børn har stadig brug for amning midt nat i denne alder....

Det er vigtigt, at hun stadig tilbydes mælk nok og også tilbydes vand til alle måltider. Skemaden må endnu ikke fylde så meget, at det fjerner indtaget af mælk - det skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk og på den måde mætte hende ekstra. Mælken er og skal stadig være hendes hovedindtag :)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - og derudover vil jeg også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den kan du finde dagsplaner, som viser, hvornår du kan give hvad og hvordan - og guides på den måde igennem måned for måned det næste lange stykke tid :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder