Svar: 3. måltid - hvornår?
12. juli 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Jeanne
Tak for dit brev :)
Når man starter med skemad i 4-5 måneders alderen, så vil de fleste børn være parate til det 3. skemåltid omkring 6 måneder, og i den alder startes ofte også med lidt frugt som mellemmåltid...
Det lyder dog som om, at jeres datter spiser godt og er rigtig godt igang med skemaden. Du fortæller, at hun spiser både grød og mos, og at hun også spiser en del. Du fortæller dog også, at hun har problemer med forstoppelse...
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor store portioner hun spiser, men det kan nogle gange være en god idé at skrue mængden af skemad lidt ned og så tilbyde lidt oftere. Det kan derfor godt være, at det hos jer vil fungere godt med 3 måltider dagligt nu - og så give hende lidt mindre af gangen. Det vil sige, at hun f.eks. kan få 1 dl. skemad 3 gange dagligt i stedet for f.eks. 1.5 dl. to gange dagligt. Mængdemæssigt får hun det samme, men når det er fordelt over 3 måltider, så er der bedre plads til mælk i maven efterfølgnede, hun får mere variation, og begge dele er med til at holde maven igang.
Derudover kan du give hende frugtmos som topping på grøden. Det vil også være godt til at holde maven igang naturligt og giver dig samtidig mulighed for at variere hendes indtag af grød og frugt lidt mere - og så skal hun også stadig have grøntsagsmos. Når hun så bliver 6 måneder, så kan du begynde med mad i hånden, lidt mere frugt og hun må i den alder også gerne få grovere grødtyper og flere forskellige slags grøntsager, ligesom hun i 6 måneders alderen kan begynde med kød og fisk...
Hvis du vil begynde med skemad 3 gange dagligt nu, for at holde mængden af hvert måltid lidt nede, så kan en dagsplan derfor se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes grød - 3/4-1 dl. og gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur måske ca kl 9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes grød 3/4-1 dl. og anden type end om morgenen, eller tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvorlang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos 3/4-1 dl. og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen kan puttetidspunktet variere efter, hvornår hun har sovet sin 3. lur
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes efter behov, de fleste børn har stadig brug for amning midt nat i denne alder....
Det er vigtigt, at hun stadig tilbydes mælk nok og også tilbydes vand til alle måltider. Skemaden må endnu ikke fylde så meget, at det fjerner indtaget af mælk - det skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk og på den måde mætte hende ekstra. Mælken er og skal stadig være hendes hovedindtag :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - og derudover vil jeg også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den kan du finde dagsplaner, som viser, hvornår du kan give hvad og hvordan - og guides på den måde igennem måned for måned det næste lange stykke tid :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske